مصطفی سالاری در نشستهای هماندیشی با شرکای اجتماعی این سازمان بر ضرورت پیشگامی شرکای اجتماعی در حل چالشهای تأمین اجتماعی تأکید کرد و گفت: برگزاری چنین نشستهایی باعث میشود تا مشکلات را بهتر ببینیم و با همراهی شما شناخت مناسبتر و جامعتری نسبت به شرایط و راهکارها ایجاد شود.
وی افزود: از سه سال پیش تا امروز حدود یک میلیون بازنشسته جدید به مستمری بگیران سازمان اضافه شدهاند و این تغییرات در هرم جمعیتی باعث ایجاد چالشهایی شده است خصوصاً اینکه با پدیده بازنشستگیهای پیش از موعد نیز مواجه هستیم.
وی ادامه داد: در این خصوص خود شما باید پیشگام شوید تا صندوقی که متعلق به شماست متضرر نشود. قرار نیست در اینباره به کسی ظلم شود اما اصلاح قوانین با توجه به افزایش سن امید به زندگی و موضوع بازنشستگیهای پیش از موعد لازم است.
سالاری گفت: بخشی از چالشهای پیش رو ناشی از وضعیت کلی اقتصاد کشور و بخشی از آن متاثر از وضعیت کارفرمایان است و با وجود تمام چالشها ایفای تعهدات سازمان اجتنابناپذیر است. وظیفه اصلی ما پرداخت به موقع هزینههای مراکز طرف قرارداد درمانی است تا بیمهشده سازمان با حرمت وارد مراکز درمانی شده و خدمات دریافت کند.
حدود ۷۰ درصد بازنشستگان مشمول دریافتی جدید نبودند
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه همه تلاش این سازمان در جهت جلب رضایت بیمهشدگان و بازنشستگان است، اظهار داشت: طبق قانون مصوب درباره متناسبسازی حقوق و مستمری، حدود ۷۰ درصد بازنشستگان مشمول دریافتی جدید نبودند، اما بر اساس آرای جمعی به این نتیجه رسیدیم که این شرایط منصفانه نیست. به هر حال همه سطوح بازنشستگان از وضعیت کلان متاثر میشوند و لازم است که مساعدتهایی در این خصوص انجام شود.
وی تاکید کرد: در نتیجه ۳۰ هزار میلیارد از ۴۲ هزار میلیارد تومان منابع متناسبسازی مربوط به همین بخش بود که قانون برای آن تکلیفی را تعیین نکرده بود، این یعنی اگر شرایط مهیا باشد سازمان آماده انجام وظیفه و بهبود کیفیت خدمات است اما در جایی که این شرایط و ظرفیت وجود ندارد اولویتبندی لازم است.
وی افزود: با وجود چالشها به هیچ عنوان از اصلاح وضعیت ناامید نیستیم اما موانعی وجود دارد که باید با همفکری شرکای اجتماعی آنها را مرتفع کنیم. گاهی برخی اقدامات جزئی در کنار هم میتواند یک مانع بزرگ و جدی را از سر راه ما بردارد و مشکلاتی را حل کند. مثلاً در آغاز دوره جدید مسئولیت تدوین آییننامه اجرایی برای فعالان پلتفرمهای مجازی را آغاز کردیم یا به دنبال تعیین مشوقهایی هستیم تا کسانی که به سن بازنشستگی میرسند و استحقاق بازنشستگی دارند، به میل خود سنوات بیشتری خدمت کنند و در نهایت درصدی به حقوق آنها افزوده شود.
حرکت به سمت درمان رایگان از اولویتهای راهبردی تامین اجتماعی است
سالاری با اشاره به تلاش مسئولان سازمان تامین اجتماعی برای ورود بدون بدهی به سال جدید، اظهار داشت: چیزی که باعث شد مسئولیت سازمان را برای بار دوم قبول کنم، پس از لطف شما امید به این بود که بتوانم به سمت درمان رایگان حرکت کنم. با اجرای نظام ارجاع، درمان رایگان یا نزدیک به رایگان، ممکن است و در این دوره تلاش میکنیم در کنار همکاران در این جهت حرکت کنیم. خصوصاً اینکه رئیسجمهور محترم نیز بر این موضوع تاکید ویژه دارند و از قبل از ریاست جمهوری نیز به نظام ارجاع و ارائه درمان رایگان اعتقاد و باور داشتند. از این جهت این اعتقاد ایشان برای ما هم پشتوانه و دلگرمی است و هم وظیفه ما است که هرگاه ایشان به مطلبی اعتقاد دارند ما در مجموعه خود در آن جهت حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: بر تحول دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی حتماً تمرکز بیشتری خواهیم کرد. بخشی از خدمات غیرحضوری به طور کامل غیرحضوری نشده است و تلاش داریم این طرح موسوم به ۳۰۷۰ را به شکلی کامل کنیم که درصد زیادی از خدمات تأمین اجتماعی به شکل واقعی، غیرحضوری شود. سامانه ۱۴۲۰ و نظام پاسخگویی را به طور کامل مدرنتر و کاملتر خواهیم کرد. امیدواریم در سال آینده در چنین ایامی وضعیت طوری باشد تا هر کسی به مرکز پاسخگویی تامین اجتماعی تماس بگیرد جواب قانعکننده بگیرد. این شدنی است و روی این فعالیتها تمرکز کردهایم.
اصلاح فرایندهای مدیریت بخش درمان در دستور کار است
سالاری در خصوص خدمات بیمه چند لایه گفت: برای خدمات نوین بیمهای طرحی داریم و میخواهیم به سمتی برویم تا اگر نیاز به بیمه تکمیلی و مکمل داریم، خودمان بتوانیم سطحبندی بیمههای مختلف، غیر از بیمه پایه را پوشش بدهیم. برای رفع این مشکلات باید خودمان بیمه درمانی را به نحوی کامل کنیم که به بیمه درمانی مکمل نیاز نداشته باشیم.
وی گفت : لذا اصلاح فرایندهای مدیریت درمان بسیار مهم است و به این سمت خواهیم رفت. البته قرار نیست ارائه خدمات رایگان در مراکز ملکی را تغییر بدهیم. این مراکز متعلق به کارگران است و ارائه خدمات به کارگران و بازنشستگان هم رایگان است. این مراکز به هر نحوی اداره شوند خدماتشان رایگان است ولی باید این مراکز را بهتر اداره کنیم و با اجرای پروژههایی نظیر بررسی الکترونیک اسناد به سمت مدیریت بهینه هزینههای درمان در مراکز ملکی حرکت خواهیم کرد.
مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در خرید خدمات درمانی غیرمستقیم هم به گونهای برنامهریزی شده تا بهتر از گذشته عمل کنیم. خرید راهبردی زمانی محقق میشود که به موقع طلب مراکز درمانی طرفهای حساب را بدهیم، چون وقتی بدهیهایمان را به موقع پرداخت میکنیم قدرت انتخاب پیدا میکنیم. اگر به موقع پول بدهیم میتوانیم در خرید خدمت برای ذینفعان سازمان بهتر عمل کنیم.
اولویت خروج از بنگاهداری و حرکت به سوی نظام مالی-تعهدی
وی در خصوص شرکتهای سرمایهگذاری تأمین اجتماعی گفت: قرار نبوده تأمین اجتماعی بنگاهدار شود. با توجه به مأموریتهای اصلی سازمان اگر امور داخلی شرکتها به تأمین اجتماعی مرتبط شده امری خطاست. اگر مدل سرمایهگذاری ما در تأمین اجتماعی به سمت سهامداری حرکت کند؛ وضعیت فعلی سود چندبرابر شده و وقت مدیران سازمان نیز صرف امور بازنشستگان و بیمه شدگان میشود.
وی افزود: لذا ما به دنبال چیزی هستیم که هم برنامه هفتم توسعه ما را مکلف کرده و هم عقل ما را ملزم میکند، این که به شکل تدریجی از بنگاهداری خارج شویم. انشاالله با کمک شرکای اجتماعی، به سمت نظام مالی - تعهدی میرویم تا از روشهای نوین تأمین مالی استفاده کنیم.
زندگی ما به بودن مجموعه تأمین اجتماعی پیوند خورده است
معاون دبیرکل خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در نشست هماندیشی با اعضا و دبیران اجرایی شعب خانه کارگر سراسر کشور، گفت: خانه کارگر که تشکلی مادر است، حدود ۱۲۳ شعبه و دفتر نمایندگی و رابط امور اعضا و بیش از سه میلیون و ۳۳ هزار عضو رسمی و فعال دارد. این تشکیلات «عضومحور» و «عضویت معاش» است و دست در جیب دولتها و سازمانها ندارد، با این حال رابطه خوبی با دولتهای مختلف داشته و دارد.
حسن صادقی افزود: ما به تأمین اجتماعی همیشه از موضع کمک و همکاری و همفکری بوده است تا سر پا بماند، چرا که زندگی ما به بودن مجموعه تأمین اجتماعی پیوند خورده است و این سازمان موجب اطمینانخاطر و عزت ماست، به خاطر همین همیشه در خط مقدم دفاع از این سازمان بودهایم، زیرا خدای ناکرده ایجاد چالش برای این سازمان بزرگ، ایجاد چالش برای همه ماست.
معاون دبیرکل خانه کارگر افزود: مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در دوره پیشین مدیریت خود در این سازمان، با دارا بودن دانش کافی در امور بیمههای اجتماعی و مدیریت منابع انسانی و با نگاهی بر ظرفیت منابع غنی و متخصص و توانمند درونی سازمان، کارهای بزرگی مانند متناسبسازی مستمری بازنشستگان و دریافت بخشی از مطالبات سازمان از دولت را رقم زد.
وی تاکید کرد:خوشبختانه مدیریت سازمان به دنبال وارد کردن نیرو از خارج سازمان نبوده بلکه بر منابع داخلی سازمان تمرکز دارد. انتصابها در معاونتهای تأمین اجتماعی هم نشان از آن دارد که مدیریت سازمان به دنبال انجام کار و رفع مشکلات با توجه به توانمندی داخلی تأمین اجتماعی است.
وی تصریح کرد: در این دوره کار بزرگ متناسبسازی به خوبی انجام شد. در ابتدا سازوکار مناسب پیشبینی نشده بود اما مدیریت سازمان تأمین اجتماعی نه تنها آن اشتباه را اصلاح کرد، بلکه گامی بلندتر برداشت و با نگاهی حمایتی، پرداخت به حداقلبگیران را نیز اجرایی کرد که کار بسیار بزرگی بود. همچنین برای کمک به بازنشستگان در بحث درمان و رفاه آنان، قرارداد بیمه تکمیلی با ۴۳ درصد افزایش نرخ عملیاتی شد.
صادقی ادامه داد: با وجود همه کارهای بزرگ و خوبی که انجام شده، کارهای برزمین مانده زیادی وجود دارد. در وهله اول کارگران باید بدانند که وضعیت سازمان تأمین اجتماعی تا وضعیت مطلوب فاصله دارد. معادله بین بیمهپردازان و مستمریبگیران در تأمین اجتماعی به هم خورده و ضریب پشتیبانی که زمانی ۱۲ به یک بود الان به ۳.۷ به یک رسیده است. در کنار اینها، چالشهایی مانند تغییر هرم جمعیت، مشکلات اقتصادی، تورم دو رقمی و تحریمهای ظالمانه بینالمللی نفس اقتصاد مولد که زیربنای ضریب پشتیبانی است را گرفته است.
وی افزود : در این شرایط، اوضاع برای تأمین اجتماعی سخت شده است و دقیقاً در این جاست که شرکای اجتماعی، باید در کنار تأمین اجتماعی باشند و آن را بدون پشتوانه رها نکنند.
در ادامه این نشست، اعضا و دبیران اجرایی شعب خانه کارگر سراسر کشور، به طرح مطالبات و پیشنهادات ذیل مسائلی نظیر ضرورت اصلاح روش مدیریت درمان در تامین اجتماعی، مشکلات بیمهای، بازنشستگی و بازنشستگی پیش از موعد پرداختند.
نظر شما